
 

 

Free-lancers' summary judgment motion dismissed against 
Globe and Mail 

 
IP column published in The Lawyers Weekly                         November 30, 2001 
 

Edward Hore 
Hazzard & Hore 

141 Adelaide Street West, Suite 1002 
Toronto, ON M5H 3L5 

(416) 868-1340 
edhore@ hazzardandhore.com 

 

 
 
A summary judgment motion was recently dismissed in a class action by free-lance 
writers against the Globe and Mail for copyright infringement (Robertson v. Thomson 
Corp. ([2001] O.J. No. 3868).   
 
The members of the plaintiff class argue their copyright was infringed because they did 
not grant the Globe permission to reproduce their articles in electronic form in the 
Globe’s on-line archive Info Globe Online or in CD-ROMs. The representative plaintiff 
on behalf of the class is Heather Robertson, a free-lance writer.   
 
The Robertson case interests me partly because I have a number of weird, admittedly 
remote, personal connections with the case.  I spent two years in the early eighties as a 
regular Globe free-lance cartoonist, so I initially thought maybe there be millions in it for 
me (well, okay, maybe ten bucks).  But it seems even if the free-lancers eventually win, I 
won’t get a nickel because cartoons aren’t included in Info Globe Online. 
 
The summary judgment motion was dismissed by Mr. Justice Cumming of the Ontario 
Superior Court on October 3, 2001, on the grounds a trial of an issue was required.  Still, 
the decision was nevertheless a partial victory for the free-lancers because Justice 
Cumming disposed of a key defence asserted by the Globe, and commented that its other 
defences were "problematic."  
 
The Globe argued that it had copyright in what the Act defines as a “collective work,” 
namely "a newspaper, review, magazine or similar periodical." As such, it had the "sole 
right to … reproduce the work in any material form whatever."  Therefore, it argued, it 
could reproduce the newspaper in database form, if it chose.   
 
Mr. Justice Cumming rejected this, because each article can be retrieved from the 
database individually.  "The Globe is selling access to stand-alone free-lance articles," he 
wrote.  He discussed at some length the Tasini decision of the United States Supreme 
(New York Times Co. v. Tasini, [2001] SCT-QL 139), in which the majority decision by 



 

 

Justice Ginsburg reached much the same result, albeit arising out of the somewhat 
different language of the US statute. 
 
In Tasini the defendant, the New York Times, did not argue that free-lancers had given 
permission, implied or otherwise, to reproduce their articles in electronic form.  
 
But in Robertson, the Globe argued it had an implied license from free-lancers to 
reproduce the works in electronic form (relying in part on a case I argued years ago, 
Cselko Associates v. Zellers Inc. (1992), 44 C.P.R. (3d) 56, in which an implied license 
to use a free-lancer’s work was found to arise from industry practice.)  The Globe also 
argued that the free-lancers had acquiesced in the reproduction of their articles in the 
database. 
 
There was conflicting evidence before Mr. Justice Cumming about the practice in the 
free-lance writing trade. 
 
The plaintiffs' evidence included that of Cameron Smith, a former managing editor of the 
Globe and Mail, (who, as it happens, enlisted me as a free-lancer in 1981) and also the 
evidence of veteran journalist June Callwood, who said the Globe's arrangement with 
free-lancers were usually oral, but that the newspaper invariably obtains only a one-time 
publication right.   
 
The defendants filed the evidence of Robert Fulford, another well-known Toronto 
journalist, who said essentially the opposite:  the practice in the trade, from the late 1970s 
on, he said, was that the Globe purchased the right to use free-lancers' article in the on-
line database, as well as the newspaper.   
 
Justice Cumming concluded there was conflicting evidence on “whether these 
agreements, which were generally oral contracts, included a right to publish materials on 
the electronic databases,” requiring a trial.   
 
Incidentally, the claim names two representative articles by Heather Robertson, both 
published in the Globe.  One is an excerpt from Ms. Robertson’s excellent 1995 book 
Driving Force: The McLaughlin Family and the Age of the Car. I remember when the 
excerpt appeared; I rushed out to buy the book to give to my grandmother, who in her 
youth was a great friend of the McLaughlin family.  Her husband, my grandfather, 
proposed at their house in Oshawa.   
 
My grandmother, now a spry 94, tells me she enjoyed the book, and is surprised to hear 
it's involved in a lawsuit. 


